-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16455 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

از ديدگاه روايات امر به معروف و نهي از منكر چند مرحله دارد؟ مهمترين مرحله آن كدام است؟
در اخبار وارد شده كه امر به معروف و نهي از منكر سه مرحله و سه مقام دارد: مرحله قلب، مرحله زبان، مرحله يد و عمل. ما معمولآ از مرحله قلب به جاي آنكه اخلاص و حسن نيت و علاقه به سرنوشت مسلمانان را درك كنيم، جوش و خروش و عصبانيتهاي بيجا مي فهميم؛ و از مرحله زبان به جاي آنكه بيانهاي روشن كننده و منطقي بفهميم كه قرآن مي فرمايد: «اُدْعُ اِلي سَبيلِ رَبِّكَ بَالْحِكْمَةِ وَالْموْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» نحل/125 [بخوان به سوي راه پروردگارت با حكمت (دلائل عقلي و قابل پذيرش) و پند نيكو.] موعظه ها وپندهاي تحكم آميز مي فهميم؛ واز مرحله يد و عمل هم به جاي اينكه تبليغ عملي و حسن عمل و همچنين تدابير عملي يفهميم ، تنها اين مطلب رافهميده ايم كه بايد اعمال زور كرد .روي هم رفته ما براي گفتن و نوشتن و خطا و مقاله زياده از حد، اعجاز قائل هستيم؛ خيال مي كنيم با گفتن و زبان كار درست مي شود، در صورتي كه:
سعديا گرچه سخندان و مصالح گويي به عمل كار برآيد به سخنداني نيست
در حديث است: «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيْرِ اَلْسِنَتِكُمْ» (اصول كافي، 2/ 78، باب ورع) مردم را به دين حق و صلاح دعوت كنيد اما با ابزاري غير از زبان، يعني با ابزار عمل. درحديث ديگري است – كه معمولآ مورد استناد فقها در باب امر به معروف و نهي از منكراست ـ كه: «ما جَعَلَ اللهُ بَسْطَ اللّسانِ وَكَفَّ الْيَدِ وَاِنَّما جَعَلَهُما يَبْسٌطانِ مَعآ وَيَكُفّانِ مَعاً» (فروع كافي، 3/55) يعني چنين نيست كه خدا اجازه داده باشد كه تنها زبان باز باشد ولي دست بسته باشد، بلكه اگر باز است هر دو بايد باز باشد و اگر مي خواهد بسته باشد هر دو بسته باشد، يعني اگر عمل در كار نباشد خوب است زبان هم بسته باشد.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج20ـ ده گفتار
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.